ACPV no entén ni comparteix la decisió del TSJ de suspendre cautelarment el Decret de Plurilingüisme


logo-acpv-roig

L’entitat veu molt perillós l’ús de la suspensió cautelar d’un acord d’un Govern democràtic que ha passat tots els filtres jurídics establerts

Acció Cultural del País Valencià (ACPV) valora molt negativament l’auto del Tribunal Superior de Justícia del País Valencià pel qual aquest tribunal ha disposat la suspensió cautelar del decret de Plurilingüisme del Govern valencià, auto que no entenem ni compartim.

Aquesta decisió significa invalidar a la pràctica una decisió del Govern valencià, de manera immediata, sense possibilitat de resposta i sense cap necessitat d’argumentació. Contràriament, cal apuntar que:

1.-. El Govern valencià és el representat democràtic de la voluntat majoritària de la societat valenciana expressada en les urnes, mentre que el TSJ no representa cap voluntat social majoritària. El necessari respecte a la divisió de poders i a la base democràtica del sistema demana preguntar-se, davant d’un cas com aquest, si no podem interpretar la suspensió cautelar com una via per a interferir en el funcionament d’un executiu elegit democràticament de manera unilateral i sense ni tan sols veure’s obligat a debatre el fons de la qüestió.

2.- El Govern valencià té una composició plural en molts sentits: està format per dues forces polítiques i compta amb el suport parlamentari d’una tercera, a més d’una extensa i també molt plural base social, d’associacions, sindicats i entitats. Per tant, es tracta d’un Govern que té com a premissa de funcionament el diàleg i el consens, mentre que el TSJ imposa unilateralment una mesura de suspensió sense tenir en compte cap diàleg ni consens.

3.- El mateix decret és producte del diàleg i l’intent de fer confluir sensibilitats diverses. Per tant, parteix d’una voluntat constructiva i positiva. ACPV mateix va participar d’aquest procés, i es va pronunciar al respecte durant el seu procés de discusió. Es tracta per tant d’un decret que no naix de la imposició, sinó del diàleg.

4.- Qüestió fonalmental: el decret ha passat tots els filtres jurídics obligatoris per a la seua aprovació pel Govern i posterior publicació, incloent-hi l’advocacia de la Generalitat i el Consell Jurídic Consultiu. Per tant, la seua legalitat està fora de dubte.

5.- L’acord de suspensió afirma literalment que no es refereix “al fondo del recurso y en absoluto se prejuzga nada de lo que pueda resolverse en su día en la sentencia que se dicte”. Per tant, si el TSJ encara no té opinió jurídica sobre el decret, per què acorda la seua suspensió cautelar?

6.- Finalment, el TSJ erra quan afirma “No se ve afectado negativamente el servicio público” en prendre l’acord de suspensió, perquè no té en compte els milers i milers de xiquets valencians que poden veure compromés el seu procés de matrícula així com la planificació dels centres, cara al bon desenvolupament del curs vinent.

ACPV entén que allò més comprensible hauria estat que el TSJ, davant el recurs del govern de la Diputació d’Alacant, en mans del PP, hagués esperat a entrar al fons de la qüestió per a pronunciar-se, enlloc de suspendre sense cap fonament l’aplicació d’un decret que de moment no jutja. Ni ho entén ACPV ni ho entendrà bona part de la societat valenciana.


Amb la teua col·laboració continuarem promocionant la llengua, la cultura i els valors de progrés.

Ajuda’ns a tindre més força.

Fes-te’n sòcia/soci d’ACPV!

Amb el suport de