CAMPS TREPITJA LA CONSTITUCIÓ PER APAGAR TV3
'Camps trepitja la Constitució
per a apagar TV3', article de Gemma Aguilera extret del número 1394 del setmanari 'El Temps'
La Comissió del Mercat de les Telecomunicacions remarca que la Constitució espanyola atribueix exclusivament a l’estat la potestat sancionadora en l’àmbit de les telecomunicacions. Per tant, les multes a ACPV imposades per la Generalitat Valenciana són il·legals. ACPV també portarà el cas a la Comissió Europea, perquè entén que les sancions col·lideixen amb els principis de la UE.
El partit constitucionalista per excel·lència, el PP, no dubta a renunciar als seus principis quan li interessa. I encara més si falten tres mesos per a les eleccions autonòmiques i locals. Ho ha posat en pràctica al País Valencià. L’executiu de Francisco Camps se salta la carta magna amb una modificació de la llei àudio-visual autonòmica que s’atribueix competències reservades a l’estat. Les sancions imposades per la Generalitat Valenciana a Acció Cultural pel manteniment dels repetidors de TV3 són il·legals. Ho diu la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions, la CMT, en una resolució feta pública la setmana passada. L’organisme s’hi va pronunciar a instàncies d’una consulta formulada per l’empresa Radiodifusión Digital, S. L. amb relació a la possible afectació de les competències pròpies de la CMT a conseqüència de l’aprovació de la normativa sancionadora del País Valencià. A l’escrit, l’empresa, amb seu a Madrid, demana a la CMT –sense referir-se, però, en cap moment, ni a ACPV ni a TV3– si “quedaria envaït l’àmbit de competències de la CMT en cas que les comunitats autònomes definissin infraccions i sancions per als operadors de xarxes de telecomunicacions, en concret, de torres i casetes de suport del sistema radiant o equipament tècnic gestionat per un altre operador, per a la prestació de serveis de comunicacions electròniques als prestadors de serveis de comunicació àudio-visual televisiva sense títol habilitat”.
La resposta que dóna la CMT és afirmativa: “Les telecomunicacions són una matèria la regulació de la qual correspon, en virtut d’allò que estableix l’article 149.1.21 de la Constitució, en exclusiva a l’estat, i el seu règim d’aplicació correspon a les autoritats estatals de reglamentació.”
La resolució també desmunta un dels altres arguments de la Generalitat Valenciana per a sancionar ACPV: deixa clar que la gestió que fa una entitat d’aquestes característiques només cal que sigui notificada a la CMT, i no pas a una comunitat autònoma: “El marc normatiu actual no preveu com a infracció administrativa la falta de comprovació que el prestador de servei de comunicació àudio-visual sigui convenientment habilitat per a la prestació d’aquest servei.” En aquest sentit, fa èmfasi en el fet que la vigilància i el control del compliment de la normativa de telecomunicacions correspon només a la CMT i a la secretaria d’estat de les Telecomunicacions i per a la Societat de la Informació.
El consell de la CMT conclou que l’aplicació de sancions per part d’una comunitat autònoma és il·legal: “La inclusió d’un tipus infractor s’haurà de realitzar a través d’una norma amb rang de llei dictada tenint en compte la competència exclusiva de l’estat en matèria de telecomunicacions recollida a la Constitució espanyola.”
De fet, la CMT referma un argument jurídic que des del primer moment ha al·legat Acció Cultural en els successius recursos que ha presentat com a resposta a les sancions de la Generalitat Valenciana.
I ara, què? En vista d’aquesta resolució, que no té caràcter vinculant, molts es demanen si ACPV ha de pagar les multes o no. Mercè Teodoro, advocada d’ACPV, explica que “tots els recursos possibles ja segueixen el seu curs. Ara introduirem aquest document en els procediments que ja tenim oberts perquè els jutges ho tinguin en compte a l’hora de dictar les sentències. Ells són els únics que poden anul·lar aquestes multes. Mentrestant, s’han de pagar.” Si finalment aquest procediment no donés fruits, l’advocada recorda que l’entitat podria fer un recurs d’empara al Tribunal Constitucional.
ACPV també compta amb una altra possibilitat, si més no perquè s’internacionalitzi el conflicte generat amb l’atac de l’executiu de Camps: la situació d’indefensió dels valencians que volen veure TV3. Per una banda, ERC presentarà una petició al Parlament Europeu per a demanar empara a les institucions comunitàries pel tancament de TV3 al País Valencià. Segons l’eurodiputat republicà, Oriol Junqueras, la legislació del govern valencià contra l’emissió de TV3 al País Valencià vulnera la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries i també la Directiva de Serveis de Mitjans Audiovisuals sense Fronteres, per la qual els estats de la Unió han de garantir la llibertat de circulació dels productes àudio-visuals i han d’adoptar mesures per a evitar que les fronteres polítiques i administratives siguin un obstacle per a la diversitat lingüística.
En aquesta batalla europea també s’hi implica EUPV, encapçalada per l’eurodiputat Willy Meyer, qui considera que l’atac a TV3 és “un cas clar de vulneració del patrimoni comunitari i dels principis fundacionals de la Unió Europea”. Dimecres passat ja va presentar una pregunta davant la Comissió Europea perquè es pronunciés sobre aquesta vulneració. Si la CE respon, ho farà saber a l’estat espanyol, que tindrà l’obligació de requerir a la Generalitat Valenciana la informació necessària. I a partir d’aquí, podria iniciar-se un procés que fes rectificar l’executiu valencià.
ACPV també podria adreçar-se a la comissió de peticions del Parlament Europeu, com ho pot fer qualsevol ciutadà que cregui que s’ha incomplert una normativa europea. Aquest mecanisme permetria a l’entitat d’exposar els seus arguments davant els parlamentaris europeus.
Diverses entitats a favor de la llengua, entre les quals ACPV, explicaran a l’abril, davant l’Intergrup de Minories Tradicionals, Comunitats Nacionals i Llengües –format per una trentena d’eurodiputats– la situació la llengua als territoris de parla catalana.
Gemma Aguilera
|