Clubs de lectura

A Acció Cultural del País Valencià creiem en la lectura com a eina de transformació personal i col·lectiva, i per això posem en marxa una xarxa de Clubs de Lectura oberts a tota la ciutadania, arreu del nostre territori.

Els Clubs de Lectura són espais de trobada, diàleg i reflexió compartida al voltant dels llibres. A cada delegació territorial d’ACPV oferirem sessions periòdiques on podreu descobrir obres de la literatura catalana —i d’altres cultures—, conversar amb altres lectors i lectores, i fins i tot conéixer de prop les autores i els autors.

Tant si ets una persona habitualment lectora com si vols reprendre l’hàbit lector, els Clubs de Lectura t’ofereixen una experiència enriquidora, dinàmica i oberta a tothom.

Consulta el club més proper i acompanya’ns en aquesta aventura lectora!

1. Participació oberta i respectuosa

Els clubs estan oberts a qualsevol persona interessada en la lectura i el debat literari, amb respecte per totes les opinions i sensibilitats.

Es demana una actitud oberta, dialogant i no impositiva. No es tracta de tindre raó, sinó de compartir punts de vista.

2. Compromís amb la lectura

Les persones participants s’han de comprometre, en la mesura del possible, a llegir l’obra proposada abans de cada sessió per tal d’enriquir el debat.

Si algú no ha pogut llegir el llibre complet, pot assistir igualment, però es recomana que ho indique a l’inici de la sessió per evitar revelacions argumentals (“spoilers”).

3. Puntualitat i assistència

Es prega puntualitat i avís previ si no es pot assistir a una sessió.

La constància en l’assistència afavoreix la cohesió i el bon funcionament del grup.

La falta d’assistència a 3 sessions anuals no justificades implicarà la baixa del club, donant l’oportunitat a entrar a un altre/a integrant.

4. Ús i cura dels llibres

Els exemplars proporcionats per l’organització han de ser tractats amb cura. No es podrà fer cap anotació en ells.

Els llibres es deixen en règim de préstec. En cas que aquests es perden o deterioren, la persona prestatària haurà de reposar l’exemplar.

Tant la recollida com la devolució es realitzarà en les biblioteques seus de cada club, en el termini establert per garantir la rotació i disponibilitat per a altres membres o grups.

El retard en la devolució d’un exemplar implicarà la inhabilitació per al préstec del següent llibre.

5. Espais de paraula

Durant la sessió, es demana respectar els torns de paraula i evitar interrupcions. Les/els participants hauran d’intervenir de forma ordenada i pertinent, centrar-se en el tema que s’està debatent i atendre les indicacions que es facen per part del coordinador/a de la sessió.

Qualsevol falta de respecte així com l’ús de llenguatge ofensiu podrà ser motiu d’expulsió.

La persona dinamitzadora pot moderar el debat per garantir una participació equilibrada.

6. Respecte per la diversitat d’interpretacions

Totes les lectures són vàlides si estan argumentades. No hi ha una única manera “correcta” d’interpretar una obra.

S’ha d’evitar el to condescendent o desqualificador.

7. Idioma de les sessions

Les sessions es faran en valencià, promovent l’ús social de la llengua.

No obstant això, tothom és benvingut/da, i es donarà suport lingüístic si cal.

8. Comunicació entre sessions

Es podrà establir un canal de comunicació (com un grup de correu electrònic o missatgeria) per a recordatoris, comentaris o avisos entre sessions. Aquest ha de ser usat amb respecte i només per a qüestions relacionades amb el club.

9. Confidencialitat i confiança

Tot allò compartit en l’àmbit del club (opinions, experiències personals relacionades amb les lectures) ha de quedar dins del grup. Es tracta de crear un espai segur i de confiança.

10. Aportacions i propostes

El club és viu i participatiu. Les persones participants poden proposar lectures, activitats complementàries (com trobades amb autors/es, visites a espais literaris…) i suggeriments de millora.

*El no compliment d’alguna de les normes suposarà amonestació per part de l’organització o l’expulsió del club en cas de reiteració.

1. L’esperit del temps, de Martí Domínguez (Editorial 62)

2. Cartes a Olivier, de Didín Puig Grau (Edicions96)

3. Un estiu, de Clàudia Serra (Sembra)

4. La gent que viu al món, de Maria Beneyto (Edicions Bromera)

5. Les absències, de Irene Klein (Edicions Bromera)

6. Els afores, de Isabel Garcia Canet (3i4)

7. És naufragi, de Magda Simó (Drassana)

8. La por, de Esperança Camps (Bullent)

9. Fusta de carrasca, de Manel Alonso (Bullent)

10. En carn i ossos, de Núria Cadenas (Proa)

11. Lluny d’Amèrica, de Lourdes Toledo (Bullent)

12. Cremareu aquesta carta, de Tomàs Llopis (Edicions Bromera)

13. Sobretot que perda el Madrid, de Carles Martí i Toni Mollà (Vincle)

14. Això no és un western, de Xavier Aliaga (Clandestina Editorial)

15. Era foraster i em vau acollir, de Lourdes Bohigues (Lletra impresa)

16. La dansa de l’atzar, de Ferran Garcia-Oliver (3i4)

Objectiu de la guia

Proporcionar eines i orientacions pràctiques per a les persones dinamitzadores dels clubs de lectura d’ACPV, afavorint la participació, la reflexió i el gaudi compartit al voltant de la lectura en català.

1. El rol de la persona dinamitzadora

No cal ser especialista en literatura, sinó tenir ganes de compartir lectures i fer créixer un espai cultural col·lectiu.

Funcions bàsiques:

Coordinar i convocar les sessions del club.

Proposar una dinàmica participativa i respectuosa.

Preparar mínimament el debat a partir del llibre llegit.

Facilitar el préstec i retorn dels llibres.

Informar ACPV sobre el desenvolupament del club.

2. Abans de la primera sessió

Contactar amb ACPV per confirmar la creació del club i rebre els exemplars.

Definir el calendari de sessions amb el grup (almenys una cada dos mesos).

Triar la primera lectura del catàleg d’ACPV.

Organitzar el repartiment dels llibres.

Dissenyar una breu presentació per a la primera sessió.

3. Durant les sessions

Estructura recomanada (1h30 aprox.):

Acollida i introducció (5-10 min)

Opinió general sobre la lectura (15 min)

Debat estructurat (45-60 min): temes, personatges, llenguatge, relació amb l’actualitat…

Tancament i propostes (10-15 min)

Consells pràctics:

Fer preguntes obertes

Donar peu a la participació de tothom

Moderar amb empatia

Promoure una actitud crítica i oberta

4. Claus per afavorir una bona dinàmica

Crear un ambient de confiança

Evitar que només parle una persona

Valorar totes les aportacions

Centrar-se en la lectura compartida, no en judicis literaris

5. Després de cada sessió

Omplir el formulari de seguiment d’ACPV

Fer la comanda del següent llibre

Organitzar el retorn dels exemplars

Compartir idees o incidències amb ACPV

6. Recursos i suport

ACPV ofereix:

Catàleg actualitzat de lectures

Fitxes de lectura orientatives

Suport logístic de préstec

Acompanyament en activitats complementàries

7. Gràcies pel teu compromís

La teua tasca és clau per promoure la cultura en valencià, crear comunitat lectora i fer de la lectura una experiència compartida. No cal fer-ho perfecte, sinó amb il·lusió i respecte.

Amb el suport de

Haz play para comenzar