Curs: Teatre i animació sociocultural juvenil

 Teatre i Animació Sociocultural Juvenil: Eines per a la Inclusió i la Transformació Social 

Duració total: 21 hores (6 sessions de 3,5 hores) 
Objectiu general: Proporcionar eines teatrals que fomenten la inclusió, la participació i la reflexió crítica en contextos juvenils, integrant elements de teatre físic, teatre de l’oprimit i animació sociocultural. 

El curs va dirigit a persones monitores d’oci i temps lliure, professionals de l’animació sociocultural i de l’animació juvenil. 

És un curs introductori i pretén donar a conéixer les possibilitats que ens ofereix el teatre com a ferramenta educativa i els seus principis metodològics de manera vivencial i pràctica.

MATRÍCULA OBERTA

Curs impartit per Fernando Tébar. Director i productor format en arts escèniques a la Performing Arts University de Torí. Ha ampliat els seus coneixements amb mestres de prestigi com Antonio Fava, Jesús Jara, Fabio Mangolini, Chema Cardeña. Ha produït i dirigit més de set espectacles amb l’Associació de Persones amb Discapacitat Som i Estem, adaptats per a fomentar la inclusió i la participació cultural. Té una llarga trajectòria en l’ús del teatre com a eina de reflexió i transformació social, dissenyant projectes que connecten amb temàtiques actuals i de gran impacte.

Teatre i Animació Sociocultural Juvenil: Eines per a la Inclusió i la Transformació Social 

Sessió 1: Presa de contacte i conceptes bàsics teatrals 

  • Objectius:  
  • Crear un ambient de confiança i cohesió en el grup. 
  • Introduir les regles i els conceptes bàsics del treball teatral aplicats a l’àmbit social. 
  • Continguts:  
  • Dinàmiques de cohesió i confiança grupal. 
  • Principis bàsics del teatre: espai, temps, ritme, escolta activa i presència escènica. 
  • Regles teatrals fonamentals per al treball col·lectiu.  

Sessió 2: Teatre físic i expressió corporal (Lecoq) 

  • Objectius:  
  • Explorar el cos com a eina de comunicació i creativitat. 
  • Comprendre els fonaments del teatre físic de Jacques Lecoq. 
  • Continguts:  
  • Moviment i presència escènica: exploració de nivells, energia i ritme. 
  • Treball amb una màscara neutra per a desenvolupar la neutralitat i la consciència corporal. 
  • Creació de xicotetes peces basades en el llenguatge físic.  

Sessió 3: Teatre i inclusió social per a persones amb discapacitat 

  • Objectius:  
  • Dissenyar estratègies per a fomentar la participació de persones amb discapacitat en espectacles teatrals. 
  • Reflexionar sobre l’impacte del teatre en la inclusió social. 
  • Continguts:  
  • Principis per a la creació d’espectacles inclusius. 
  • Tècniques d’adaptació teatral per a diferents capacitats. 
  • Exemples d’espectacles teatrals inclusius reeixits. 

Sessió 4: Màscares teatrals i el seu ús en l’animació sociocultural 

  • Objectius:  
  • Explorar l’expressivitat del cos i el rostre a través de màscares teatrals. 
  • Introduir la dinàmica de les màscares com a eina d’animació juvenil. 
  • Continguts:  
  • Tipus de màscares i el seu ús en contextos juvenils: màscares larvàries, commedia dell’arte i altres. 
  • Tècniques per a dinamitzar activitats d’animació amb màscares. 
  • Exercicis per a generar personatges i situacions relacionades amb la realitat social. 

Sessió 5: Teatre de l’Oprimit (Boal) 

  • Objectius:  
  • Aplicar eines del Teatre de l’Oprimit per a abordar conflictes i fomentar la participació crítica. 
  • Reflexionar sobre opressions i conflictes rellevants en la vida dels joves. 
  • Continguts:  
  • Jocs de desmecanització i Teatre Imatge. 
  • Introducció i pràctica del Teatre Fòrum. 
  • Creació d’escenes basades en conflictes reals proposats pels participants. 

Sessió 6: Avaluació i posada en comú 

  • Objectius:  
  • Reflexionar sobre els aprenentatges adquirits i com aplicar-los en l’àmbit de l’animació sociocultural. 
  • Avaluar el curs i proposar idees per a la seua aplicació pràctica. 
  • Continguts:  
  • Recapitulació de les eines treballades al llarg del curs. 
  • Reflexió grupal sobre els continguts i la seua aplicació. 
  • Avaluació participativa: aprenentatges, reptes i propostes futures. .

CURS ABRIL- MAIG 2025

Data d’inici: 9 d’abril de 2025

Sessions: 9, 16 i 30 d’abril; 7, 21 i 28 de maig.

Data límit per la inscripció: 4 d’abril de 2025

L’horari:  Dimecres de 17 a 20.30 h.

 Lloc: Octubre Centre de Cultura Contemporània – Carrer Sant Ferran, 12, València

— Preu: 90 €

—  Estudiantat o persones aturades: 80 €

— Sòcis/ sòcies d’ACPV o alumnat de l’Escola d’Animació Ferran Zurriaga 75 €

1. Per inscriure’s al curs cal fer primer l’ingrés de la quantitat corresponent

Número de compte corrent: ES48 2100 0700 1202 0029 4927 de “La Caixa”

CONCEPTE: Escola Animació (Nom + TEATRE)

BENIFICIARI: ACPV

2. Una vegada fet l’ingrés cal omplir el formulari que teniu a continuació.

Si teniu problemes amb el formulari, envieu-nos un correu electrònic amb les vostres dades a escolaanimacio@acpv.cat

Arxius PDF, JPG i DOC

Important

Abans d'enviar la inscripció del curs assegureu-vos que la vostra adreça electrònica estiga ben escrita al formulari. Una vegada l'envieu, us arribarà un correu a la vostra adreça amb la inscripció (pot tardar uns minuts). Si no hi heu rebut res, la inscripció no s'ha enviat correctament i l'Escola d'Animació no haurà rebut la vostra inscripció.
Assegureu-vos que teniu el correu. Gràcies.

De conformitat amb el que disposa l’article 5 de la LO 15/1999, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, s’informa a les persones que marquen la casella "Rebre informació", que les dades facilitades seran incorporades a un fitxer, comunicat al Registre General de Protecció de Dades, amb la finalitat de poder satisfer la sol·licitud i enviar informació general sobre ACPV. En marcar aquesta casella, dóna el seu consentiment exprés per al tractament de les dades personals per a les finalitats indicades.

En enviar el formulari accepteu les condicions especificades