‘La meua Carmelina’, entrevista a Olga Gargallo



Amb motiu de la commemoració de l’Any Carmelina Sánchez-Cutillas, realitzem una breu entrevista a la professora Olga, coautora junt amb Anna Gascón, de les unitats didàctiques dedicades a l’autora aquest 2020.

Per què és important aquesta figura literària?

Deixant de banda la seua tasca com a historiadora, assagista o divulgadora cultural, Carmelina Sánchez-Cutillas és una poeta i narradora d’un valor indiscutible. En primer lloc perquè cal reconèixer el valor estètic i literari de la seua obra, tant pel que fa a la destresa de la tècnica com al domini del model de llengua que empra en la recreació de l’oralitat, la poeticitat de la veu narrativa, el lirisme de les descripcions o a la rebel·lia dels seus versos.

En segon lloc, perquè té una importància cabdal en el moment decisiu de la història de la literatura catalana de postguerra al País Valencià i del darrer quart de segle. Perquè va ser plenament conscient de les dificultats d’escriure essent dona i del costat dels vençuts.

Com és la feina d’adaptació dels materials a totes les etapes educatives?

A l’hora de realitzar les UDs establim tres moments importants: la lectura de l’obra completa de l’autora, la investigació dels textos i de la biografia i per últim, l’elaboració dels materials.

Pel que fa a les dues primeres fases, ha estat tot un repte poder encaixar el trencaclosques i superar la dificultat de trobar molts dels textos, ja que són inèdits o es troben exhaurits. També ha estat molt emocionant poder escorcollar els documents privats a les caixes de la Biblioteca Valenciana i poder comptar amb el suport incondicional del seu fill, Luís del Romero Sánchez-Cutillas, i de Maria Lacueva.

Pel que respecta a l’elaboració dels materials, tot i que no ho semble, la dificultat més gran no ha estat adaptar l’obra de Carmelina Sánchez-Cutillas a les diferents etapes educatives; amb una veu com la d’ella, les propostes didàctiques tenen sentit des d’Infantil fins a Batxillerat. El repte ha estat encabir tot el material i totes les carmelines en un espai reduït de pàgines. Hem hagut d’ajustar i de prescindir de molt de material treballat, sobretot al segon cicle de Secundària i Batxillerat.



21/10/2020. València, OCCC. Anna Gascon, Toni Espí i Olga Gargallo mostren els cartells de les noves AUQUES d’Acció Cultural: Carmelina Sánchez-Cutillas i Josep Carner. Fotos: PRATS i CAMPS

Per què és important divulgar aquests escriptors en l’àmbit educatiu?

És important divulgar els escriptors i, sobretot, les escriptores de l’any que, com en el cas de Carmelina Sànchez-Cutillas, han estat excloses de les matèries curriculars o silenciades al món editorial. Resulten fonamentals les iniciatives que donen a conèixer aquestes figures i difonen la seua obra, tant a l’aula com fora d’ella. En aquest sentit, les unitats didàctiques, les auques, les rutes literàries, les campanyes de lectura col·lectiva com “Llegim Carmelina 2020”, la visibilització a les xarxes socials… són imprescindibles per trencar el silenci, donar veu a la memòria i arribar a tothom.

S’acaba per establir un “vincle especial” amb els autors després d’enllestir les unitats didàctiques?

Vaig fer meua Carmelina i el seu món als anys setanta quan la vaig llegir per primera vegada. Al llarg dels anys he sentit el formigueig dels seus versos, la rebel·lia i la sororitat del seu treball. Ara, després de capbussar-me en la seua mar, en els seus paperets escrits a màquina i corregits a mà, entenc un poc millor tota la matèria amagada.

Efectivament, després de passar uns mesos de convivència plena, on penses, vius i respires a través de la seua pell, el vincle que s’hi estableix amb l’autora és especial i per a sempre. Una mar d’emocions.


Amb la teua col·laboració continuarem promocionant la llengua, la cultura i els valors de progrés.

Ajuda’ns a tindre més força.

Fes-te’n sòcia/soci d’ACPV!

Amb el suport de