El català als llibres de text de Secundària



El català als llibres de text de Secundària

 

 

Bàsicament de l’Informe se’n poden treure les següents conclusions:

  • A nivell teòric, com a plantejament general, la gran majoria de les editorials valoren positivament el tema de l diversitat lingüística i cultural, arreu del món, i també a l’estat. Però això, sovint, després no es veu prou reflectit.
  • No es presenta el tema des del punt de vista lingüístic, de comunitats lingüístiques, sinó des del punt de vista polític: un Estat, amb unes autonomies. Per tant, sovint no es dóna la visió d’un Estat plurilingüe, amb quatre llengües, sinó la visió d’un Estat = una llengua, encara que s’admetin particularitats en algunes comunitats (això, està clar, en elsllibres de llengua castellana editats a Madrid.
  • Amb aquests llibres de text (els que utlitza més del 90% de la població escolar), a Espanya, no és possible tenir una visió d’un Estat plurilingüe, ni valorar adequadament les altres realitats culturals i lingüístiques diferents de la castellana.
  • Els llibres de text es troben condicionats, a l’hora de tocar el tema de la llengua, per l’acció política en alguns casos estrictament partidista. I això implica: A) Recurs de l’ambigüïtat, per evitar enfrontar-se a un posicionamentpolític sense trair un mínim rigor acadèmic. Però a vegades hi ha editorials que sacrifiquen el rigor acadèmic per satisfer posicionaments polítics. B) Falta de claredat pedagògica, fruit d’aquesta mateixa ambigüïtat.
  • El tema de la unitat de la llengua és enfocat correctament per un 62% dels textos, més un 28% més que ho fan amb algunes ambigüitats. Un cinc per cent es decanten clarament per posicions polítiques, secessionistes, i un altre 5% ho fan amb algunes ambgüïtats.
  • Tractant-se de llibres de llengua, n’hi ha que es recolzen molt més en argumentacions o textos polítics, com els Estatuts d’autonomia, que amb argumentacions acadèmiques (pocs citen la Real Acadèmica de la Lengua o l’Institu d’Estudis Catalans, per exemple).
    El tractament de la llengua catalana als llibres de text de Secundària
    Observatori de la Llengua Catalana

  • Amb la teua col·laboració continuarem promocionant la llengua, la cultura i els valors de progrés.

    Ajuda’ns a tindre més força.

    Fes-te’n sòcia/soci d’ACPV!

    Amb el suport de