«Llengua i Futur»: una jornada per a dotar tècnics i càrrecs municipals d’eines de promoció lingüística en valencià
29 octubre, 2026. 12:32
- La trobada del pròxim 2 de desembre a l’Octubre CCC dotarà els consistoris de noves estratègies municipals per a revertir la minorització de la llengua i fomentar-ne l’ús social del valencià.
Acció Cultural del País Valencià (ACPV) ha organitzat per al pròxim 2 de desembre la jornada «Llengua i Futur». Aquesta sessió de treball, que tindrà lloc a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València, està dissenyada per a compartir experiències i eines pràctiques que permeten impulsar l’ús social de la llengua des de l’àmbit local. La trobada s’adreça específicament al personal tècnic lingüístic i càrrecs electes municipals. L’objectiu principal és garantir els drets dels parlants, ampliar els espais d’ús i afavorir l’acollida lingüística als pobles i ciutats.
En un context sociolingüístic complex, on l’ús del valencià s’enfronta a reptes importants, com ara els canvis demogràfics constants, la minorització en el món digital i la pèrdua d’espais d’oci en llengua pròpia, la resposta de l’administració més pròxima a la ciutadania és fonamental. Els ajuntaments i les associacions locals són la primera porta d’entrada per a les persones nouvingudes i l’eina principal per a vertebrar la vida local. Per això, l’entitat considera prioritari armar el municipalisme amb estratègies clares per a revertir l’emergència lingüística, fomentar hàbits d’ús i garantir el dret lingüístic dels valencians i valencianes.
El programa s’iniciarà amb la salutació d’Anna Oliver, presidenta d’ACPV, per a donar pas a un primer bloc centrat en l’acollida i els espais de socialització. En aquesta línia, Vicent Ferrer, responsable de l’àrea lingüística de l’entitat, presentarà la iniciativa Valencià per a tot el món i diversos recursos gratuïts per a facilitar l’aprenentatge de l’idioma. Tot seguit, el pedagog i professor de la Universitat de València Carles Monclús exposarà experiències al voltant de l’oci, la cultura i el joc per a crear espais de socialització per a infants i joves, afavorint així la cohesió social.
El segon bloc aprofundirà en la conducta i la identitat. La psicòloga clínica Gemma Sanginés oferirà claus des de la comprensió psicològica per a promoure hàbits assertius i ajudar els valencianoparlants a mantindre la llengua davant situacions de pressió. A continuació, el periodista especialitzat en tecnologia Albert Cuesta analitzarà quines accions tenen a l’abast els ajuntaments per a reforçar la presència de la llengua en l’entorn digital, un àmbit on cal intervenir amb urgència.
En matèria de planificació estratègica, Vanessa Bretxa (directora general d’Accés al Coneixement i Impuls de l’Ús del Català de la Generalitat de Catalunya) i Marina Massaguer (directora de l’Àmbit de Formació i Foment del CPNL) presentaran eines clau d’impuls lingüístic. En concret, donaran a conèixer una guia per a l’elaboració de plans locals i 40 propostes concretes per a l’acció, totalment adaptables als recursos econòmics i humans de cada municipi.
L’acte es completarà amb un debat participatiu destinat a explorar vies de cooperació i respostes compartides entre administracions i entitats per a garantir els drets lingüístics. Finalment, com a eina de sensibilització, la companyia La Canadiense representarà Els escenaris de la llengua, una obra que posa en escena casos reals de discriminació lingüística.
Les persones interessades poden formalitzar la inscripció a través de l’enllaç ja.cat/llenguaifutur. L’organització atén qualsevol consulta mitjançant el correu activitats@acpv.cat i el telèfon 613 72 46 94. Les persones assistents que ho desitgen podran inscriure’s prèviament al dinar opcional que tindrà lloc a les 14.30 h, en acabar la jornada.
Amb la teua col·laboració continuarem promocionant la llengua, la cultura i els valors de progrés.









